U bent hier:

Trainingen

De omgeving van Amsterdam is perfect voor mooie fietsritjes en SKITS maakt daar dankbaar gebruik van. In de zomer biedt SKITS een groot scala aan trainingen aan, op allerlei verschillende niveau's.

We hebben de "Bloeiende Wielrenners" appgroep! Hierin zitten enthousiaste wielrenners van beginners, tot midden, tot hoger niveau om gezamenlijk af te spreken om een rondje te rijden en meer wielrennende SKITSers te leren kennen. Interesse in de "Bloeiende Wielrenners"? Neem contact op met het bestuur door een mailtje te sturen naar bestuur@SKITS.nl

Zomertraining

Het wielrenseizoen gaat weer beginnen! Dat betekent een ruim aanbod aan wielertrainingen, maar ook een wekelijkse conditie- en skeelertraining.
Alle trainingen staan open voor SKITS leden. Ook studerende niet-leden kunnen meedoen, scroll hiervoor naar beneden!

Voor de Social geef je je op via de site. Voor alle overige wielertrainingen kun je je opgeven door een mail te sturen naar kees@skits.nl.

Trainingsrooster zomer 2022

Het zomerrooster start op maandag 4 april en trapt af met de Social Cycle! De meeste trainingen zijn fietstrainingen, tenzij anders aangegeven.

Dag Tijd Startlocatie Toelichting
Maandag

18:30 - ...

Parkeerplaats Kalfjeslaan/Kostverlorenkade

Social Cycle (fietsen en eten!)

Dinsdag

7.00-9.00u

19.00-20.45u

Amsterdamse Brug

USC Universum

Midden - Hoog

Instaptraining

Woensdag

19.00-20.30u

Flevopark

Conditietraining

Donderdag

15.00-16.45u

18.30-20.30u

USC Universum

Amsterdamse Brug

Instaptraining

Midden - Hoog

Vrijdag

09.15- 10:45

15.00-16.30

17:30 - 19:00

Sportcentrum VU Uilenstede

Diemerpark

Parcours Sloten (vanaf mei)

Instaptraining

Skeelertraining, beginner

Skeelertraining, hoog niveau

Zaterdag

09:00 - 13:00

11:00 - 12.00

Amsterdamse brug of oostkant Rozenoordbrug

USC Universum

Midden - Hoog, om de week

Bootcamp, om de week

Er geldt een aangepast rooster op Hemelvaartsdag (donderdag 26 mei): de instaptraining 's middags komt dan te vervallen. De avondtraining gaat WEL door. Deelnemers die normaal aan de middagtraining meedoen kunnen nu aan de avondtraining meedoen.

Op maandag 6 juni (Tweede Pinksterdag) gaat de Social Cycle NIET door.
Op maandag 30 mei en 13 juni is de Social Cycle op het parcours van Ulysses, in aanloop naar het CK Wielrennen op maandag 20 juni, dat op hetzelfde parcours is.

Instaptrainingen

  • Dinsdagavond
  • Donderdagmiddag
  • Vrijdagochtend

Voor beginnende wielrenners zijn deze zeer geschikt om kennis te maken met wielrennen. Op een rustige en veilige manier leer je in een training van 1,5 uur de basisvaardigheden van het wielrennen. Het wordt aangeraden drie instaptrainingen bij te wonen alvorens aan een social mee te doen. Denk aan veilig fietsen in een groep, bochtentechniek, het gebruiken van de juiste versnellingen, de houding op de fiets, anticiperen op het overige verkeer, etcetera. Nog geen eigen racefiets? Geen probleem, voor alle trainingen zijn er leenfietsen beschikbaar!
De instaptrainingen staan ook open voor meer gevorderde wielrenners die het eens wat rustiger aan willen doen, meer dan welkom zijn zij zelfs! Zij moeten zich daarvoor ook aanmelden door een mailtje naar kees@SKITS.nl te sturen.

Overige trainingen

  • Maandagavond (Social Cycle)
  • Dinsdagochtend
  • Donderdagavond
  • Zaterdagochtend (9 april, 23 april, 7 mei, 21 mei, 4 juni, 18 juni, 2 juli)

Elke maandagavond is er de Social Cycle, het uitgelichte SKITS-moment van de week! Zoals vanouds verzamelen we op de parkeerplaats bij de Kalfjeslaan/Kostverlorenkade om een rondje te fietsen en gaan we daarna gezellig samen eten in de Hangout op Sportcentrum VU. Zorg dat je op tijd aanwezig bent, in ieder geval in de eerste week start de Social om 18.00u!!! Wil je een fiets lenen? Stuur dan een mailtje naar kees@SKITS.nl om te checken of er nog een beschikbaar is. De Social Cycle is er voor alle leden, met uitzondering van degenen die nog nooit op een racefiets hebben gezeten en/of nog nooit in groepen hebben gereden. Mocht dit het geval zijn, dan zul je eerst wat instaptrainingen moeten volgen om de basis hiervan onder de knie te krijgen!

Voor de dinsdagochtend, donderdagavond en zaterdagochtend geldt dat de trainingen met name geschikt zijn voor meer ervaren fietsers. Zo voorkomen we dat er een te groot niveauverschil ontstaat. Doe om te beginnen eens mee aan een instaptraining, dan kan je samen met Kees bepalen of je ervaren genoeg bent om mee te doen met een van deze trainingen!

Conditietraining

Een nieuw onderdeel in het rooster ten opzichte van vorige jaren is de conditietraining. In de weken in aanloop naar de Batavierenrace (de grootste studentestafette van de wereld) is de training gericht op conditie. De training is elke woensdag om 19.00u in het Flevopark. Na de Batavierenrace zal de invulling van de conditietraining tot de zomervakantie weer anders zijn en minder gericht op de training naar de Batavierenrace toe. Na de zomer zal de focus, net als voorgaande jaren, weer sterk liggen op schaatstechniek in aanloop naar het schaatsseizoen.

Bootcamp (16 april, 30 april, 14 mei, 28 mei, 11 juni, 25 juni, 9 juli)

Een outdoor training, waarbij je stukken hardlopen afwisselt met allerlei kracht- en conditionele oefeningen. Lekker buiten spelen! Deze training is onderdeel van het groepslesrooster van het USC. Om de week op zaterdag, afgewisseld met de lange toertraining, zijn er een aantal plekken beschikbaar voor SKITS om gratis mee te doen met deze training. De inschrijving hiervoor gaat via de SKITS activiteitenlijst op de site.

Leenfietsen

Wielrenners die nog geen eigen fiets hebben kunnen tijdens de trainingen gebruik maken van leenfietsen van Sportcentrum VU. Het reserveren van zo'n leenfiets doe je bij onze trainer Kees, mail naar kees@skits.nl, doe dit ruim van te voren. Voor info over de trainingen kun je hem ook bellen: 06 21275720.

SKITS beschikt zelf ook over twee leenfietsen, deze kunnen (tegen een kleine vergoeding) voor maximaal twee maanden geleend worden. Stuur een mailtje naar bestuur@SKITS als je hier meer informatie over wilt.

Deelname zonder SKITS-lidmaatschap

Ook als je (nog) geen lid van SKITS bent kan je aan bovenstaande trainingen deelnemen (met uitsluiting van de social), lees hiervoor onderstaande informatie!

Via SKITS kun je als student of <1 jaar afgestudeerd ook zonder lid te worden verschillende abonnement aanschaffen om mee te doen met de trainingen. Uitleg en tarieven van de verschillende abonnementen kun je hieronder vinden:

6-rittenkaart

Dit abonnement is speciaal voor mensen die nog geen of bijna geen ervaring hebben in het wielrennen en dit op een leuke en veilige manier willen leren. Met dit abonnement doe je 6 weken lang aan een specifieke training in de week mee, waarbij je de basis van het wielrennen in een paar weken tijd leert. Je zal veel met dezelfde groep mensen fietsen, waardoor je elkaar beter leert kennen. Na deze 6 weken kun je ervoor kiezen om over te stappen naar de seizoenskaart of naar een SKITS lidmaatschap (of het hier gewoon bij te laten, maar dat zou natuurlijk jammer zijn). Voor de overstap naar een SKITS-lidmaatschap krijg je 15 euro korting op het lidmaatschap en voor de overstap naar een seizoenskaart krijg je 10 euro korting op de kaart!

Prijs: €20 - aanmelden kan via dit formulier.

Seizoenskaart

Met dit abonnement kun je een half seizoen meedoen aan elke fietstraining behalve de social cycle op maandagavond. De eerste 'helft' van het seizoen is de periode van 4 april tot de zomer, dit gaat om ongeveer 15 weken aan trainingen (voorzomer). De tweede 'helft' is de periode tussen de zomervakantie en het schaatsseizoen, dit gaat om nog ongeveer 8 weken (nazomer). Het brede trainingsaanbod staat hierboven vermeld. Alle niveaus zijn welkom, behalve heel erge beginners, voor hen raden we een 6-rittenkaart aan zoals hierboven omschreven.

Prijs: €45 voor voorzomer, €25 voor nazomer - aanmelden kan via dit formulier

SKITS lidmaatschap

Met een SKITS lidmaatschap kun je deelnemen aan alle trainingen, kun je elke maandag na de training mee-eten én krijg je de unieke SKITS trui! Kijk voor meer informatie op de nieuwe-ledenpagina!

Prijs: €65 per jaar

Het gebruik van een leenfiets is bij alle tarieven inbegrepen.

Lees dit ook!

Wielrennen is niet ongevaarlijk. Veiligheid staat bij ons voorop. Je materiaal (banden! remmen!) moet in orde zijn, een valhelm is verplicht. Je leert in een groep rijden zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen. Toch blijven er risico’s. Check je verzekering! En, jawel, een fietsbel (!) is voor wielrenners geen overbodige luxe. Daarnaast is het belangrijk om vooraf goed eten, drinken en sportvoeding meenemen. Neem onder slechte/donkere omstandigheden een (reflecterend) regenjasje en lampjes mee! Draag bij temperaturen onder 16 graden een lange broek (ter bescherming van je knieën) en lange mouwen. Fietshandschoenen en een fietsbroek worden uiteraard aanbevolen.

Neem ook eens een kijkje op Slimmer Fietsen. Hier staan praktische tips over het rijden in groepenOnderwerpen als: anticiperen, ritsen, manoeuvreerruimte, waaier rijden, bochtentechniek, omgaan met krachtsverschil, signalen, rijden in de bergen, afdalen, routeplanning komen aan bod en hoe je dat slim doet. Met tekst en beelden.

Na de training neemt zowel de temperatuur als het daglicht af. Zorg dus altijd dat je na de training iets warms aan kunt trekken en dat je fietslampjes bij je hebt! Wielrenners zijn geen goden, ook wij maken deel uit van het verkeer.

Training in de praktijk brengen?

Kijk hier voor een lijst met trainingswedstrijdjes in de buurt of doe mee met een studentencup (zie activiteitenkalender). Voor deelname aan deze wedstrijdjes is een KNWU basislidmaatschap en een startlicentie nodig, deze kan je hier aanvragen.

Sponsoren