Trainingen

Het wielerseizoen '17 begint op woensdag 22 maart (met zaterdag 25 maart de eerste SKITS-training) en loopt tot en met donderdag 28 september. Tijdens de zomervakantie zijn er geen trainingen vanaf zondag 9 juli tot en met zondag 20 augustus. 

SKITS-trainingen

SKITS heeft 4 trainingen, op vaste tijden/dagen per week waar je als SKITSer aan mee kunt doen.
Buiten de 4 vaste trainingen, zijn er sinds dit jaar ook 'Beginnersblokken'. Trainingsblokken verspreid over verschillende dagen en locaties, het gehele seizoen lang, gericht op de echte beginners.

Dag

Tijd

Niveau

Start locatie

 

Maandag

18.30 - 20.30

Alle niveaus*

Kostverlorenkade

'Social Cycle'

Dinsdag

18.30 - 20.30

Alle niveaus

USC Universum

 

Donderdag

16.30 - 18.00

Laag-midden niveau****

Kostverlorenkade

 

Donderdag

18.30 - 20.30

Hoog**

Kostverlorenkade

 

Zaterdag

10.00 - 12.00

Alle niveaus***

USC Universum

 

* Mensen die in de categorie 'Laag' vallen dienen minimaal 3 keer met SKITS te hebben meegetraind alvorens mee te doen met de maandagavond training.
** Midden niveau welkom mits bereid stevig af te zien.
*** Eens per maand wordt er een toertocht, van 4 a 5 uur (met een terrasje tussendoor), verreden als zaterdagtraining. Wil je hieraan meedoen? Mail dan naar Kees@SKITS.nl. Wanneer de toertochten zijn kan je zien in de activiteitenkalender.
**** Meedoen met de donderdagmiddagtraining? Meld je voor deze training aan voor woensdag 21.00 uur door te mailen naar kees@skits.nl!

Niveau-indeling

- Laag: Je hebt geen ervaring met wielrennen.
- Midden: Wat ervaring/ goede conditie, of veel ervaring/ geen conditie.
- Hoog: Topniveau: Veel ervaring en uitstekende conditie

Maandagavond/Social Cycle – 18.30

De training begint om 18:30 op de hoek van de Kalfjeslaan en de Kostverlorenkade. De training is voor alle niveaus.

Voor alle beginnende fietsers die nog geen eigen fiets hebben zijn er leenfietsen beschikbaar. Het reserveren van een leenfiets doe je bij de trainer, Kees (mail naar Kees@SKITS.nl of bel/sms 06-21275720). Ga je gebruik maken van een leenfiets, wees dan (uiterlijk) 18:15 aanwezig op SVU Uilenstede.

Mensen die in de categorie laag vallen dienen minimaal 3 keer met SKITS te hebben meegetraind alvorens mee te doen met de maandagavond training. Dit kan bijvoorbeeld door het volgen van een beginnerstrainingsblok of mee te doen met de dinsdagavond/zaterdagochtend trainingen.

De training eindigt op het VU Sportcentrum waar we direct gezamenlijk kunnen aanschuiven voor het eten. Lees alles over de Social Cycle en hoe je je opgeeft voor het eten na afloop op de Social Cycle pagina!

Beginnersblok

Heb je niet veel/nog nooit op een racefiets gezeten of vind je het misschien eng om meteen in een grotere groep te rijden?
Voor de echte beginners (zowel voor SKITSers als niet-SKITSers) zijn er vanaf dit seizoen korte 'blokken' met beginnerstrainingen. Op een rustige en veilige manier leer je in een periode van 4 weken (met één training van 1,5 of 2 uur per week) alle basisvaardigheden van het wielrennen: Veilig fietsen in een groep, bochtentechniek, het gebruiken van de juiste versnellingen, de houding op de fiets, anticiperen op het overige verkeer, et cetera.

Wil je als SKITSer meedoen aan een beginnersblok? Meld je dan aan door een mailtje te sturen naar Kees: Kees@SKITS.nl
Niet-SKITSers kunnen zich inschrijven via het sportcentrum van de VU.

De beginnersblokken zijn speciaal gericht op de echte beginners, maar er mogen ook een beperkt aantal meer gevorderde wielrenners meedoen. Meld je vooraf aan (deadline 21.00 uur op voorgaande dag) via de mail bij Kees als je wilt meedoen.

Door het hele jaar, op verschillende dagen en locaties, starten in totaal 8 blokken waar je aan kan meedoen.
Let goed op de startdata van de verschillende blokken, deze staan niet op chronologische volgorde, maar zijn ingedeeld op startlocatie/dag

 

Rooster beginnersblok
Donderdag 16.30 - 18.00 vanaf Sportcentrum VU Uilenstede. Begindatum: 31 augustus, duur 4 weken. 
Vrijdag 18.30 - 20.00 vanaf Universum, Science Park. Begindatum: 1 september, duur 4 weken.

Aan deze trainingen kan ook deelgenomen worden door een beperkt aantal meer gevorderde wielrenners. Die moeten zich dan wel vooraf (deadline 21.00 uur op voorgaande dag) via de mail bij Kees hebben aangemeld.

Kosten

     

- Als student-lid van SKITS kan je GRATIS (!) meedoen aan alle wielertrainingen. SKITS student-leden hoeven dus géén sportkaart aan te schaffen. SKITS-leden die geen student meer zijn dienen bij het sportcentrum van de VU een sportkaart aan te schaffen en betalen het reguliere tarief voor niet-studenten.

- Ook als je (nog) geen lid van SKITS bent kan je aan bovenstaande trainingen deelnemen. In dat geval moet je jezelf inschrijven en betalen voor de cursus wielrennen bij de SVU. Dit geldt ook voor UvA, HvA en Inholland-studenten welke graag willen meedoen met de wielertrainingen maar geen lid willen worden van SKITS. Je kan je inschrijven voor het gehele wielerseizoen maar ook voor kortere periodes van 7 weken of voor een of meerdere beginnersblokken.

Een keer proberen?

Wil je graag een keer proberen of wielrennen een sport voor jou is? Kom gerust een keer langs om een training mee te doen.

– Voor de beginnende wielrenners zijn de 'beginnersblokken' hiervoor zeer geschikt om kennis te maken met het wielrennen. Neem hiervoor contact op met trainer Kees (Kees@SKITS.nl). Je kunt voor deze trainingen ook een fiets lenen als je deze nog niet zelf hebt (zie onder).
– Voor mensen die al enige ervaring hebben met wielrennen is de ‘Social training’ op maandagavond het ideale moment om kennis te maken met het wielrennen bij SKITS. Geef je hiervoor op door een mailtje te sturen naar bestuur@SKITS.nl.

Leenfietsen Sportcentra

Voor alle beginnende fietsers die nog geen eigen fiets hebben zijn er leenfietsen beschikbaar. Het reserveren van een leenfiets voor een training doe je bij de trainer, Kees (Kees@SKITS.nl of bel/sms 06-21275720)

Leenfietsen SKITS

SKITS heeft zelf ook twee leenfietsen. Deze fietsen kunnen (tegen een kleine vergoeding) voor maximaal twee maanden geleend worden. Wie weet wil je na die twee maanden wel je eigen fiets. Wil je meer informatie stuur dan een mailtje naar wielrennen@SKITS.nl.

Lees dit ook!

Wielrennen is niet ongevaarlijk. Veiligheid staat bij ons voorop. Je materiaal (banden! remmen!) moet in orde zijn, een valhelm is verplicht. Je leert in een groep rijden zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen. Toch blijven er risico’s. Check je verzekering! En, jawel, een fietsbel(!) is voor wielrenners geen overbodige luxe. Belangrijk ook: vooraf goed eten, drinken en sportvoeding meenemen. Onder slechte/donkere omstandigheden: een (reflecterend)regenjasje. Lampjes! Bij temperaturen onder 16 graden een lange broek (ter bescherming van je knieën) en lange mouwen. Fietshandschoenen en een fietsbroek worden uiteraard aanbevolen.

Neem ook eens een kijkje op Slimmer Fietsen. Hier staan praktische tips over het rijden in groepenOnderwerpen als: anticiperen, ritsen, manoeuvreerruimte, waaier rijden, bochtentechniek, omgaan met krachtsverschil, signalen, rijden in de bergen, afdalen, routeplanning komen aan bod en hoe je dat slim doet. Met tekst en beelden.

Training in de praktijk brengen?

Kijk hier voor een lijst met oefenwedstrijdjes in de buurt of doe mee met de studentencup wedstrijden (zie kalender). 

Sponsoren

Uzuma
USC
36
Hyro Sports
Jaap Eden
Cor Mantel 2wielers
SVU

Realisatie: verenigingenweb