Week 8

Trainingsweek 8 - 30 nov t/m 6 dec

Trainingsprogramma S&M (2)

Bochtenrijmpje

Druk op je hak
Heupen vlak
Maak je rond
Duw rechts in de grond
Beweeg vrij
Verplaats opzij

Bochtentechniek: schuine benen, vlakke heupen en schouders. Werd mooi gedemonstreerd door Mark Tuitert tijdens NK sprint, inrijbochtje van Jutta Leerdam  en in filmpje met Pavel Koulisnikov https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/29-11-2020/POW_04800280 vanaf minuut 4.05 tot minuut 7.00. 

Wel grappig, toen het in Nederland een jaartje of twintig geleden nog helemaal mode was om lekker te gaan 'hangen in de bocht' dus linkerschouder laag (wat we nu hartstikke fout vinden)  heeft een Russische schaatster/trainster mij al geleerd hoe belangrijk de rechterkant is. Poltavets, de trainer van Leerdam is ook een Rus.

En natuurlijk het deegrollerfilmpje van Joey Mantia: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=d8lK4MO9aLI)

Programma:

W.U. Alle oefeningen op het ijs komen hier aan de orde bij de groepstraining. Alleen al daarom nooit overslaan. Deze week veel aandacht voor zijwaartse verplaatsing, schaatsen in diepe zit en vlakke heupen/schouders in de bocht.

Eerste minuten op het ijs: helemaal voor jezelf (maar 'zijwaarts verplaatsen voor het plaatsen' wel zeer nadrukkelijk aanbevolen!!! En rij ook vast een paar bochten met vlakke heupen/schouders. Om uit je comfortzone te komen moet je -voor je gevoel- je rechterkant zo ongeveer in het ijs stoppen.

Daarna eerst serie rondjes gewoon lekker schaatsen, minuutje of 5. Korte pauze als het niet meer lekker voelt. Ter afronding op de krabbelbaan even cirkelen (rechts in het ijs, linkerbil ver links van linkerschaats, liefst loeihard!!!)

8.12 verzamelen bij ingaan bocht

Tot 8.30
Oef: met matige snelheid naar de bocht met vlakke schouders/heupen door de bocht in heel laag ritme (max. 3 'overstapjes'). Hierdoor heb je alle tijd om: jezelf goed rond te maken en je centrum zijwaarts te verplaatsen vóórdat je inzetschaats op het ijs komt.
Meteen gevolgd door 400m, de bochten à la Jutta Leerdam in het fragment. Zet je linkerschaats niet te vroeg en te dichtbij je rechterschaats op het ijs (uitleg/demo Mark Tuitert).
Oef + 400m steeds herhalen.

8.35 Challenge. 700m volle bak vanuit powerstart. Jullie gaan op volgorde van (geschatte) snelheid elke 5" weg (snelste als laatste). Niet aanhaken als je wordt ingehaald, maar gaatje laten vallen!!!

8.40 - 8.50 herstellen en ontspannen rondjes rijden.

8.50 - 9.00 kracht/balans en dieper dan diep oefeningen op het ijs.

Als 'tussendoortjes' balansoefeningen met bijv. ontspannen pendelbeweging bijhaalbeen, jezelf oprollen, verend schaatsen (timing!!!) etc, etc. en natuurlijk de zijwaartse verplaatsing vóór plaatsing in megadiepe zit maar ook terwijl je rechtopstaand aan de babbel bent...

En als je erg toe bent aan een ELS-je (of Nina of Leo of ELN): gewoon doen

Trainingsprogramma S&M (1)

Bochtenrijmpje
Druk op je hak
Heupen vlak

Maak je rond en duw
Rechts naar de grond
Beweeg vrij en
Verplaats je opzij

Bochtentechniek: schuine benen, vlakke heupen en schouders. Werd mooi gedemonstreerd door Mark Tuitert tijdens NK sprint, inrijbochtje van Jutta Leerdam  en in filmpje met Pavel Koulisnikov https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/29-11-2020/POW_04800280 vanaf minuut 4.05 tot minuut 7.00. 

Wel grappig, toen het in Nederland een jaartje of twintig geleden nog helemaal mode was om lekker te gaan 'hangen in de bocht' dus linkerschouder laag (wat we nu hartstikke fout vinden)  heeft een Russische schaatster/trainster mij al geleerd hoe belangrijk de rechterkant is. Poltavets, de trainer van Leerdam is ook een Rus.

En natuurlijk het deegrollerfilmpje van Joey Mantia: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=d8lK4MO9aLI)

Programma:

16.30 W.U. Alle oefeningen op het ijs komen hier aan de orde bij de groepstraining. Alleen al daarom nooit overslaan. Deze week veel aandacht voor zijwaartse verplaatsing, schaatsen in diepe zit en vlakke heupen/schouders in de bocht.

Eerste minuten op het ijs: helemaal voor jezelf (maar 'zijwaarts verplaatsen voor het plaatsen' wel zeer nadrukkelijk aanbevolen!!! En rij ook vast een paar bochten met vlakke heupen/schouders. Om uit je comfortzone te komen moet je -voor je gevoel- je rechterkant zo ongeveer in het ijs stoppen.

Daarna meteen door met:

Oef: met matige snelheid naar de bocht met vlakke schouders/heupen door de bocht in heel laag ritme (max. 3 'overstapjes'). Hierdoor heb je alle tijd om: jezelf goed rond te maken en je centrum zijwaarts te verplaatsen vóórdat je inzetschaats op het ijs komt.

Meteen gevolgd door steigerung (voor de wind 200 à 250m) à la Jutta Leerdam in het fragment. Zet je linkerschaats niet te vroeg en te dichtbij je rechterschaats op het ijs (uitleg/demo Mark Tuitert). 

Oef + steigerung steeds herhalen. Als je lekker in je slag zit en met veel snelheid de bocht uitkomt mag je de steigerung doortrekken t/m 2e bocht (dus dan is het een 400m)

Als 'tussendoortjes' balansoefeningen met bijv. ontspannen pendelbeweging bijhaalbeen, jezelf oprollen, verend schaatsen (timing!!!) etc, etc. en natuurlijk de zijwaartse verplaatsing vóór plaatsing terwijl je rechtopstaand aan de babbel bent...

En als je erg toe bent aan een ELS-je (of Nina of Leo of ELN): gewoon doen!

Op 17.30 verzamelen op de krabbelbaan voor de rest van training. Kees

Sponsoren

36
SVU
USC
Jaap Eden
SSA
Hyro Sports

Realisatie: verenigingenweb