Week 18

Trainingsweek 18 - 15 t/m 20 februari

Niks mis met de Jaap Edenbaan hoor, ik heb er de afgelopen dagen weer heerlijk gewerkt en zelf geschaatst, maar oh oh wat is dat schaatsen op natuurijs toch mooi! 4 dagen lang was het feest, zondagavond bij ondergaande zon was het weer klaar. https://youtu.be/k96z3lZKmZo (Kees Krompoot schaatst naar de zon).

Maandag te moe om iets te doen, maar beelden terugkijken van het wk in Heerenveen, dát lukte nog wel. Genoten van Ragne Wiklund (https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/14-02-2021/POW_04895111, 43.20 e.v.); Irene Schouten (https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/14-02-2021/POW_04895112, 3.20 e.v.) en -uiteraard- de sensationele Nils van der Poel (https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/14-02-2021/POW_04895113, 29.50 e.v.). 3 lichtvoetige schaatsers. Dansend over het ijs.  Van der Poel met dat hoofd dat hij zo heerlijk 'in' de bocht legt. Geheel tegen bestaande schaatswijsheid in. Maar wat is wijsheid? Lekker 'op ritme'. Probeer het maar eens: hoog ritme, toch met ontspanning (want anders hou je het niet vol) en toch je slagen 'af' maken en druk zetten (want anders rijd je niet zo hard).

Rijden op ritme, dansen. Daar gaan jullie ook mee aan de gang. Snelle bochtpasjes, dansend, bijna rennend, door de bochten, maar ook -op druk!- in tweetallen elkaar de bocht door trekken. Op de mooiste 'natuur'ijsbaan van Nederland gaan we spelen, met het natuurijs nog op het netvlies.

rij-opdrachten met accent op hoog ritme in de bochten. Dat doe je als volgt: snelheid maken op rechte eind, met minimaal 7 'overstapjes' de bocht door, doorrijden naar volgende bocht en opnieuw minimaal 7 'overstapjes', etc, etc. Zo gauw je die 7 niet meer haalt door vermoeidheid (Van der Poel deed er 50 bochten lang 8 à 9...) mag je stoppen of nog max. één rondje in je eigen ritme doorrijden.

Herstellen met de inmiddels bekende heup-oefeningen en/of het elkaar in 2-tallen de bocht door trekken. Liefst op hoge snelheid, voor meer vertier, lering en vermaak!!! Hiermee ga je door tot het eerste intermezzo (halverwege de training): 200 - 300 rust - 300 - 400 rust - 500 - 400 rust - 200 klaar. Alles 'volle bak'. Start van de hele serie onder de brug bij het chalet. Ga maar vast visualiseren.

5 minuten uithijgen en uithuilen en dan verder met bovengenoemde rij-opdracht, hangoefeningen, etc. etc.

Vlak voor het einde van de training herhaling 'gaan': 200 - 300 rust - 300 - 400 rust - 500 - 400 rust - 200 klaar.Start op dezelfde plek. Je mag hem weer volledig herhalen, je mag ook de 500m weglaten, dan wordt het 200 - 300 rust - 300 - 400 rust - 200 klaar.

Sponsoren

Hyro Sports
SVU
Jaap Eden
USC
36
SSA

Realisatie: verenigingenweb