Week 15

Trainingsweek 15 - 18 t/m 24 januari

Na 2 weken 'valbeweging' met Jorrit (met mooie 'eye-openers' bij veel mensen!!) wordt het weer tijd om aandacht te besteden aan diep zitten, rond maken, druk zetten vanuit heup, hak meenemen naar voren, etc., etc.  En dat kunnen we natuurlijk het beste doen met de kersverse Europese kampioene Sprint, Jutta Leerdam. Insiders weten al/nog dat ik een grote fan ben van m.n. haar rug in de bocht. Bijna perfect rond. Esthetisch verantwoord, maar daar gaat het me niet om, het is vooral technisch zéér functioneel. Door jezelf helemaal 'op te rollen' krijg je heel goed druk 'achterop' (de 'hak', die je dan mee naar voren kan nemen en gecontroleerd het ijs in drukken) en kan je inzetknie héél ver door naar voren (tot zo ongeveer onder haar schouders) waardoor je meteen goed achterop je nieuwe glijschaats komt te zitten.  Ik zou zeggen: ga er even voor goed zitten ????https://www.npostart.nl/nos-studio-sport/17-01-2021/POW_04872266 (vanaf 18.40) en zet het beeld een paar keer stil in een bocht. Het mooist op 19.24 min. als haar linkerknie door komt naar voren en ze vol met rechts aan het afzetten is. Ook interessant: wat ze zegt over contact met het ijs en hoe belangrijk het voor haar is haar hak 'mee' mee te krijgen (30.50 - 32.30). Ze praat echt heel goed over techniek. Lang niet alle topschaatsers kunnen dat...

Terwijl we de positieve effecten van de valbeweging mee blijven nemen (en er ook op blijven oefenen) gaan we de komende week/weken vooral aan de gang met romp buigen, heup kantelen en bijhaalknie hoog onderdoor halen terwijl afzetbil (en daarmee been en hak) het ijs ingedrukt wordt. Relatief korte inspanningen en dat komt goed uit (is misschien wel over nagedacht ????), want we gaan een periode met harde wind, hoge temperaturen, regen en dus ook ijs van matige kwaliteit tegemoet. Lang lekker glijden wordt dan wat lastiger (maar wel veel snelle bochten voor de wind, steigerungen 200m, joepie). Dus ook ruimte voor starttraining, e.d.  

veel 'violen' (dat is: dingen voor jezelf uitproberen, waarvan je weet dat ze nuttig & leuk voor je zijn) naast: 

Concrete opdrachten: 

- 400meters, waarbij: 100m aanzetten, 100m bocht door versnellen, 100m 'op valbeweging' snelheid onderhouden, laatste bocht in laag ritme met veel aandacht voor heup in de bocht en lage rechterkant (schouder/heup) doorglijden (max. 3 'overstapjes') 

- Korte stukken (max. 200m) 'dieper dan diep in laag ritme zonder te steppen': schaatsen in een heel laag ritme en in de glijfase maar met één ding bezig zijn: hoe krijg ik mijn achterwerk nóg dichter bij het ijs zonder dat ik daarbij ga 'steppen' tijdens het afzetten? Tip: inzetknie/heup hoog en ver naar voren (romp oprollen!!)en ondertussen afzet bil/been/hak/schaats met het snijrandje schuin door het ijs heen duwen. Bijkomend effect: je krijgt snelheid!!! Is dat even mooi meegenomen ????. Doe dit in 2-tallen waarbij je 'coach' de meetlat gebruikt: zit je echt wel zo laag als je denkt, kom je niet omhoog tijdens de afzet en -héél belangrijk- ga je niet steppen?

- Halverwege het uur een intermezzo: Niet nadenken over techniek maar knallen!! 300m -200 rust - 200m - 300rust - 300m - 200 rust - 200 - 300 rust - 300m - klaar. De 300m begin je steeds bij het ingaan van de bocht Daarbij keihard aanzetten/versnellen in die bocht door explosieve strekking onderdoor linkerbeen en keiharde tussenslagen rechtdoor ('boem, boem, tsjak, tsjak').
Bovenstaande bochtenstrategie ('boem, boem, tsjak, tsjak') ook als aparte oefening; op het rechte eind uitglijden en volgende bocht weer 'boem, boem, tsjak, tsjak'. Dit kan alleen als het niet al te druk is op het ijs. Omdat je een zigzag koers maakt in de bocht oppassen dat je andere rijders niet omver kegelt of irriteert.

In 2e deel van het uur is het ijs waarschijnlijk niet best meer.
- Dat is goed moment voor starttraining.

- 'Zwieren' met als extraatje: buik in en 'vrije' heup optrekken tijdens zwaai naar voren van zwaaibeen.

- Natuurlijk ook af en toe een ELS-je

- Als de wind even wat minder hard blaast en het ijs goed is: ook wat langere serie rondjes (met lekkere valbeweging op rechte eind en vinnig ritme in de bochten). 

Succes & plezier, Kees

Sponsoren

Hyro Sports
SVU
USC
36
SSA
Jaap Eden

Realisatie: verenigingenweb