Week 10

Trainingsweek 10 - 14 december t/m 20 december

Trainingsprogramma midden/hoog (2)

Knie voor je teen
Schuin afzetbeen
Centrum strak
Druk op je hak
Duw opzij
En pas op het allerlaatst
Plaats je je inzetschaats

Aandacht voor enkelhoek. Speciale oefening om je knie ver naar voren te laten vallen dan wel te drukken, vlak voor en zo lang mogelijk tijdens de afzet, terwijl je druk houdt op je hak. Heel moeilijk maar niet onmogelijk.

Hierdoor kun je extra lang druk opbouwen/afzetschaats 'meenemen' naar voren, zodat je lang op je afzetschaats kan blijven drukken terwijl je afzetbeen een steeds schuinere hoek maakt met het ijs. Kun je je hier iets bij voor stellen? Mooi, dan begin je te begrijpen waar het om draait bij schaatsen. Kun je je er nog niets bij voorstellen? Kan ik je niet kwalijk nemen. Tip: zoek op internet filmpjes van topschaatsers, speel vertraagd af en je leert de dingen te zien.  

W.U. vanaf 7.30. Technische instructie, niet te missen.

Programma
Eerste minuten goed ijscontact maken. Door rustig te rijden en -inmiddels overbekende- verplaatsoefeningen te doen. Ook vast aan de gang gaan met enkelhoek scherp maken (zie boven). 

Dan tot 8.25 afwisseling 300m laag ritme, nadruk op naar voren drukken van knie (scherpe enkelhoek/knie voor je teen) vlak voor en zo lang mogelijk tijdens de afzet), korte rust en dan een 600m (200m steigerung, met snel rondje erachteraan).
Na die 600m paar minuten herstel (met zwieren!!!) en dan dit blokje weer opnieuw, etc, etc.

8.25 - 8.30 Ontspannen rondjes rijden.

8.30 verzamelen op krabbelbaan, Uitleg starthouding, powerstart, glijstarts, staande starts,

8.35 - 8.50 korte inspanningen tot maximaal 250m met daarin startjes (max. 3 staande starts om je liezen niet meteen kapot te maken)

8.50 krabbelbaan. spectaculaire oefening voor explosieve afzet links in de bocht (met aansluitend remmen op buitenkant rechts, helm op!!) en 2-benige 'Kodaira-tjes' in hurkzit met maximale snelheid. Droom er maar vast van.

Tussendoor een GLS-je mag/moet altijd.

Trainingsprogramma midden/hoog (1)

Lieve SKITS schaatsers,
Het kost me wat moeite om me te motiveren om een mooi programma te maken, nu ik de kans dat we morgen nog schaatsen wel héél klein inschat.
Maar stel dat....

Komende week hoge temp, veel wind, hoge luchtvochtigheid. Dus in het algemeen snel aanslaand ijs. Geen trainingsprogramma, maar wat welgemeende raadgevingen.
Zorg dat je steeds meteen na de ijsverzorging op het ijs sta en begin meteen met 'ijscontact opbouwen' Hoe? Dat is aan jou. 
Dan relatief snel overgaan naar 'kwaliteit', hetzij duurwerk, hetzij snel werk. Hiermee doorgaan zo lang het ijs nog redelijk glijdt. 
Daarna, op aangeslagen ijs: veel krachttraining en kort explosief werk. En natuurlijk: starttraining. Dat kan juist prima als het ijs minder is geworden. Hoe moet je starten? Zoek een paar filmpjes op internet. Speel af op normale en lage snelheid, bekijk ze goed en je weet hoe het moet. Vervolgens is het een kwestie van doen. Doe er nooit teveel achter elkaar in een trainingssessie.

Vanavond treffen we elkaar nog op het ijs. Hopelijk daarna ook nog. 

Kees

 

Sponsoren

SSA
Hyro Sports
Jaap Eden
36
SVU
USC

Realisatie: verenigingenweb