Batavierenrace

Datum: 23 april t/m 24 april

Mis je het ook zo om laagdrempelig mee te doen aan wedstrijden en jezelf echt uit te dagen? Dan is er goed nieuws: we gaan als SKITS weer meedoen aan de hardloopestafette “De Batavierenrace”! Helaas kan dit vanwege alle maatregelen nog niet fysiek en daarom zal deze net als vorig jaar online via Strava plaatsvinden. Met een team van 25 razendsnelle SKITS’ers zullen we in het weekend van 23 en 24 april in totaal 125 kilometer lopen en een zo snel mogelijke tijd neer te zetten om de andere schaatsverenigingen te verslaan. Ondanks de maatregelen gaan we er weer een sportief feest van maken.

Om jullie helemaal voor te bereiden om een 5-7 km te lopen, zullen er als het toegestaan is fysieke hardlooptrainingen komen nadat de ijsbaan gesloten is. Daarnaast zal er vanaf maart een trainingsschema beschikbaar zijn om je helemaal klaar te stomen voor het weekend van 23 en 24 april. Het trainingsschema zou voor iedereen te volgen moeten zijn, dus ook als je nog niet zo veel loopervaring hebt is het hartstikke leuk om mee te doen.

Na het succes van Niels van der Poel is er geen excuses meer om niet hard te lopen. Dus schrijf je snel in!

Mochten er meer deelnemers zijn dan plekken, dan zal er geselecteerd worden op snelheid. De uiterste in- en uitschrijfdatum is 16 april.

Hieronder staan twee trainingsschema’s als suggestie. Het eerste schema is bedoeld voor beginnende hardlopers en het tweede voor mensen met iets meer loopervaring. Voor beide schema’s geldt het advies voorzichtig te zijn met je lichaam en als je tijdens het lopen last krijgt van je gewrichten of ademhaling te stoppen met lopen en rustig naar huis te wandelen.

Voor de trainingen die gericht zijn op snelheid is het belangrijk om een warming up te doen om blessures te voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan

Onderdeel Inhoud

Opmerkingen

Inlopen 5 - 10 minuten rustig lopen.  
Dynamisch rekken 5 minuten je spieren rekken. Probeer eens iets uit dit filmpje.
Loopscholing 5 - 10 minuten werken aan je techniek. Suggestie: aansluitpas, kruispas, op je tenenlopen, lage knieënheffen, middel knieënheffen, hoge knieënheffen, hakkenbillen. Let erop dat je jezelf lang maakt en op je voorvoet loopt.
Versnellingen 2 - 3 versnellingen. Let hierbij op de hiervoor geoefende techniek.
Lopen 5 minuten rustig lopen.  

Instapschema

Week Trainnig 1 Training 2
1 (8-14 maart) Zoek een rondje waarvan je denkt dat je dit in ongeveer 20 minuten kunt lopen. Denk aan ongeveer 3km. Loop dit door 4 x 5 minuten hard te lopen met daartussen een minuut wandelen. Loop hetzelfde rondje als een paar dagen eerder, maar loop het nu in 3 x 7 minuten met daartussen een minuut wandelen.
2 (15-21 maart) Verleng het rondje zodat je 5 x 5 minuten kunt lopen met daartussen een minuut wandelen. Loop hetzelfde rondje als een paar dagen eerder, maar loop het nu in3 x 8 minuten  daartussen 2 minuten wandelen.
3 (22-28 maart) Verleng het rondje zodat je 6 x 5 minuten kunt lopen met daartussen een minuut wandelen. Loop hetzelfde rondje als een paar dagen eerder, maar loop het nu in 3 x 10 minuten met daartussen 2 minuten wandelen.
4 (29 maart - 4 april) Herhaal de training van vorige week, als het lukt op een hoger tempo. Loop 2 x 15 minuten met daartussen 4 minuten wandelen.
5 (5 - 11 april) Loop 3 x 10 minuten met daartussen 2 minuten wandelen. Loop 30 minuten achtereen.
6 (12 - 18 april) 6 km test: je Batavierenraceroute op een rustig tempo. Loop 3 x 5 minuten met daartussen een minuut pauze, daarna 5 minuten pauze en 15 minuten lopen.
7 (19 - 25 april) Loop 15 minuten rustig. Wedstrijd warming up + Batavierenrace!

Gevorderdenschema

Leden die zijn ingeschreven:

    Sponsoren

    36
    SVU
    Jaap Eden
    USC
    SSA
    Hyro Sports

    Realisatie: verenigingenweb